pokladna Savarin
SW, který pracuje na počítačové technice, jak na standardním PC s případnou programovatelnou klávesnicí, tak i na specializovaných POS, které tuto klávesnici mají integrovánu. Program může být ovládán i přes dotykový display.
SW je certifikován i pro prodej ve Slovenské republice (povinné registrační pokladny, provoz PC/POS s fiskálním modulem) a počítá s možností zavedení povinných pokladních systémů i v ČR.
Možnosti nasazení SW pokladna:
- V restauraci - podporuje účtování na stoly, vedení otevřených účtů.
- V hotelové restauraci - spolupracuje se SW systémem recepce a umožňuje zjistit, zda host bydlí na pokoji, má založený účet a zda má právo si nechávat připisovat útratu na účet (" tzv. právo účtu" )
- V samoobslužném provozu - pokladna je aplikovatelná na provozy samoobslužných jídelen, stravovacích linek, bufetů, maloobchodního prodeje. Na rozdíl od restaurační nemusí obsluha otevírat účty. Po ukončení objednávky systém okamžitě vystaví účtenku a může zůstávat na stejném stole. Možnost otevření účtu na jiném stole zůstává zachována, takže lze účet hosta, u kterého se vyskytl nějaký problém, nechat rozpracovaný a mezitím na jiném stole inkasovat další hosty. Po vyřešení problému pak dokončit rozpracovaný účet.
Technické předpoklady:
PC / POS (počítač nebo pokladní terminál postavený na bázi PC) s následujícími minimálními požadavky:
- procesor Pentium 1.6GHz popř. rychlejší
- paměť min 4GB RAM
- HDD s volnou kapacitou minimálně 30 GB - monitor s rozlišením 1024*768, lépe 1366*768 a 800 x 600 a vyšším - operační systém Windows 10/11, s výhradami WIN7
U POS doporučujeme konzultovat typ POSu, s ohledem na různé způsoby podpory programovatelné klávesnice a dalších periferních zařízení, jako čtecí zařízení čárového kódu, pokladní zásuvka, zákaznický display, ...
Tiskárna na pásku (minimálně 40 znaků na řádek) se sadou českých znaků.
Doporučujeme:
U PC dotykový display (TouchScreen) nebo programovatelnou restaurační klávesnici pro usnadnění práce číšníka a zefektivnění jeho práce - řádové urychlení zadávání objednávek, provádění inkasa.
Záložní zdroj napětí - tzv. UPS - dovoluje cca 10 minut po výpadku proudu pracovat na PC/POS, dotisknout otevřené účty, sestavy, ...
Termo tiskárnu pro tisk účtů.
Kuchyňskou tiskárnu - umístěnou přímo v kuchyni u výdejního pultu. Číšníci nemusí s objednávkami do kuchyně - zvýšení produktivity práce.
Příklady konfigurace:
A. PC+ 15/15,6" dotykovým LCD monitorem (TouchScreen), pro tisk účtenek je připojena termální pásková tiskárna, v kuchyni je umístěna pásková tiskárna, kde systém tiskne objednávky - bony pro kuchaře a statistiky.
B. Kompaktní POS 15,6" dotykovým monitopre, pro tisk účtenek je připojena termální pásková tiskárna (tichá, rychlá s možností tisku loga na začátku účtenky) na paralelní port LPT1, v kuchyni je přes LAN / nebo sériový port COM1 umístěna pásková tiskárna, kde systém tiskne objednávky - bony pro kuchaře a statistiky.
Možnosti napojení periferií:
- peněžní zásuvka *)
- zákaznický display *)
- čtecí zařízení čárového kódu *)
- čtecí zařízení magnetických karet *)
- čtecí zařízení čipových karet *)
- váha *)
*) Typ techniky a technické požadavky je nutno konzultovat s dodavatelem SW.
Bezpečnost systému:
Každý uživatel systému má přiřazeno heslo, na které jsou vázána práva přístupu do jednotlivých částí SW a k vybraným funkcím.Správce systému tak může každému uživateli přiřadit potřebná práva pro výkon jeho funkcí. Těchto nastavitelných práv je kolem 40. Mezi ně patří například právo:
- objednávky - zda může objednávat
- vystavovat účtenky, inkasovat hosta
- v případě inkasa - povolit jen určité typy plateb, např. jen hotovostní platby a platby kreditní kartou, fakturu a úvěry povolit jen provoznímu či majiteli
- zjišťovat nevyřízené účty
- zakládat rezervace
- vystavovat účty s individuální slevou
- tisk sestav denní statistiky
- tisknout sestavy z archívu z předcházejících dnů
- storno účtenky
- storno objednávky
- provádět denní uzávěrky
- u každého uživatele je možno zadat rozmezí kódů (PLU), které má právoobjednávat a následně inkasovat
Při případném výpadku systému - například není-li použit systém zálohování proudu (UPS) a je přerušena dodávkaproudu, může dojít k situaci, že poslední prováděná operace není dokončena. V systému jsou zabudovány mechanismy, které zabrání poškození dat a návrat k poslednímu korektnímu stavu a tím pak umožní nedokončené operace znovu legálně dokončit.
Je-li použita UPS a vypadne proud, systém umožní rychle vytisknout všechny otevřené účty a obsluha může pokračovat v práci i po vybití baterie (cca 10 minut dle typu a stavu nabití) na základě vytištěných podkladů.
Přihlášení do SW je možno přes klávesnici nebo pomocí jiných technických prostředků**), jako magnetických, čipových karet, ... . Použití čtecích zařízení k přihlašování obsluhy zvyšuje bezpečnost systému a jejich použití doporučujeme i přes zvýšenou cenu pořízení zařízení.
**) Typ techniky a technické požadavky je nutno konzultovat s dodavatelem SW.
Výběr z možností programu:
Prodej:
- na stůl, případně i na židli (stolů 999, ke každému stolu 99 židlí, celkem tedy téměř 100 000 otevřených účtů
- při práci s otevřeným účtem se vždy zobrazí objednané položky na příslušný stůl a židli, tedu i ty z předchozích objednávek
- zobrazuje aktuální stav účtu
- při markování lze připsat poznámku (dodatečnou informaci pro kuchaře - variantu úpravy objednávané stravy), která se pak tiskne na objednávce
- při markování lze na základě času poskytovat automatické slevy - Happy Hour
- při ukončení objednávky je možno rovnou vystavit účet. Režim inkasa u barového pultu nebo v samoobslužném, pultovém provozu, kde se obvykle nevedou otevřené účty, platba příchozího hosta bez obsluhy u stolu, ...
- možnost provádět storno objednávek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
- možnost rozúčtovat účet na více účtů - rozdělit společný účet celého stolu na dílčí, dle přání klientů
- akce přesunu celého nebo části účtu na jiný stůl (host si přesedne k jinému stolu)
- možnost sloučení účtů (host platí najednou více účtů společně)
- lze tisknout předběžný účet - pro větší akce, kde si klienti přejí sledovat stav účtu
- při placení účtu lze volit mezi různými typy plateb, jako hotovost, faktura, voucher, kreditní karta, zákaznické karty, hotelový účet (u hotelové verze restaurační pokladny)
- účet lze vystavit i se slevou
- možnost provádět storno účtenek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
- možnost provádět dotisk účtenek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
- uživatel má možnost si nastavit vlastní podobu "loga" podniku, včetně adresy, telefonu, faxu a dalších např. reklamních textů
Uzávěrky a archív dat:
- uzávěrka se sestává z tisku uzávěrkové sestavy a uzavření (vynulování) pokladny. V rámci dne je možno udělat i několik uzávěrek - dle provozních potřeb.
- do archívu dat se automaticky ukládají data po provedení uzávěrky
- velikost archívu omezena pouze kapacitou pevného disku, kde se ukládají data
Tiskove sestavy:
Sestavy, které je možno vypisovat dělíme na denní a za období:
- denní sestavy obsahují data aktuálního dne do provedení uzávěrky
- sestavy za období obsahují data již uzavřených dnů
Denní i sestavy za období lze tisknout jednu po druhé (výběr ze spektra cca 100 sestav), nebo souhrnně na základě uživatelem definovaných kolekcí (skupin sestav) pro zobrazení/tisk.
Dále uvádíme výběr ze sestav, které lze zobrazit / tisknout ze systému SW pokladny:
- tržba podle plateb, rastrů, objednacích míst, obsluhy, stolů, času
- DPH celkem, podle plateb, rastrů, objednacích míst
- prodaný sortiment podle rastrů, objednacích míst, číšníků, času, ... . S možností omezení na vybraný sortiment a čas prodeje. Seznam sortimentu lze tisknout v nákupních i prodejních cenách
- seznam nezaplaceného sortimentu
- žurnálovou pásku
- stornované účtenky - kontrolní funkce, brání zneužívání storen
- stornované objednávky - kontrolní funkce, brání zneužívání storen
- účtenky se záporným inkasem - kontroluje případné odmarkovávání
- objendávky se záporným inkasem - kontroluje případné odmarkovávání
- seznam objednávek
- vystavené účtenky
- seznam účtenek - včetně platby
- vystavené předběžné účtenky, dotisknuté účtenky - upozorní na případné pokusy o zneužití tisků, dotisků
- poskytnuté individuální slevy a jejich vyčíslení
- přesuny objednávek mezi stoly
- výčetka stravenek a poukazů
- atd. ...
Další:
SW je koncipován jak pro použití na jednotlivých PC/POS, tak i do počítačových sítí.
Data je možno přenášet i pomocí disket, flash disků nebo zaslat e-mailem - případ "odloučených" provozoven mimo budovu centrály.
Systém zákaznických karet - stálí zákazníci mohou složit na účet určitou částku, obdrží čipovou kartu, kterou se identifikují při placení účtu. Útrata hosta je pak odečítána z jeho účtu. Případně může být na kartě definována procentuální sleva a účet je pak po odečtení slevy uhrazen třeba v hotovosti.
Sazby DPH jsou uloženy ve formě číselníku. Je možno jednoduše změnit a přejít na nové sazby fakticky ihned bez zásahů do SW.
Umí vytisknout "seznam" kódů (PLU), který lze použít jako nápovědu na nástěnce u PC / POS.
Lze získat informace o otevřených účtech (položkově i celkové částky).
Způsob a místo tisku objednávek, sestav a účtenek je nastaven v konfiguraci tiskových výstupů (uživatel má možnost měnit). Některé informace, které není třeba tisknout, například objednávky na bar, který má "na sebe" obsluhující číšník jsou směrovány do textových souborů a šetří se tak papír a tiskové hlavy tiskáren.
Tisky je možno směrovat na libovolnou lokální i síťovou tiskárnu (paralelní i sériovou).
Tiskové sestavy jsou včetně diakritiky, pokud tiskárna nemá sadu českých znaků, je možno tisk diakritických znamének "odfiltrovat".
Veškeré základní operace, které provedla obsluha systému se ukládají do protokolu o práci s programem a je možno vysledovat činnosti obsluhy dle jednotlivých hesel a práv přístupu.